Thursday 5 September 2013

Abang angkat

sebelum saya sambung cerita pasal kisah saya sampai bertunang.... saya ceritakan pasal abg angkat dia...

saya terlupa bagaimana mereka berkenalan.... dan bagaimana mereka menjadi rapat.... kalau anda semua melihat didi... anda akan nampak dia jenis mcm mana... dia nampak lembut sket tapi fizikal tidak menggambarkan semua tuh....didi agak berisi..chubby

manakala abang angkat dia sebaliknya..nampk juga sedikit lembut tetapi disebabkan muka mcm bengis dan masam....nampk mcm lelaki normal.....seperti yg saya pernah bagthu sebelum ini....saya tidak pernah berjumpa dengan abg angkat di awal perkenalan saya dgn didi...sehinggalah....

peristiwa 1:
(pada masa ni...kami belum betol2 serius..masih dlm peringkat kenal2)

arwah ayah mertua saya jatuh sakit..masuk hospital..kebetulan pada masa tersebut...saya berada di selangor... saya mengambil keputusan untuk menziarah di hospital....pada masa tersebut..didi takde kereta lagik...dia balik dgn komuter...mula2 kami janji utk balik sekali....tetapi disebabkan saya berada agak jauh...saya suruh dia pergi dulu....

saya sampai di sana hampir maghrib... di sana, didi amik saya di stesen komuter ..menggunakan kereta mak mertua.... di hospital.... saya berkenalan buat pertama kalinya dengan keluarga didi...termasuk abang angkat dia... saya hanya berpakaian kasual...jeans dan tshirt.....buah tgn pun tak sempat nk beli....huhuhuhuhu (ini semua dijadikan bahan oleh abg angkat didi utk menyatakan saya perempuan tidak sopan...dtg tgk orang sakit pakai tak senonoh... pdhal pd masa ni..adik perempuan didi pakai baby T..sendat...tidak bertudung.sy sebaliknya..dia sendiri tak silap saya pakai seluar pendek...cehhh)

alhamdulillah..penerimaan mereka baik terhadap saya... mak didi pun okay..kecuali...abg angkat dia...dan sepanjang berada di hospital..didi tak berani duduk dekat dgn saya... dan tiba2....abg angkat ajak balik... dgn alasan nk makan..nakgi pasar mlm yg ada di kawasan rumah didi....mak didi suruh bawak saya sekali sebab tahu saya belum makan.....abg angkat dia dh tarik muka....

sampai la sy cakap..xpe la makcik...saya pun tak lapar...

didi tak cakap ape..senyap....abg angkat dia mmg tak nak didi lama2 dgn saya... saya perasan semua nih...tp bagi saya...saya bukan siapa2...masa ni masih dlm stage kenal2....di situ sya nampak ada yang tak kena....

saya balik dengan kakak didi....kebetulan arah sama....saya dan didi tidak berkomunikasi buat seketika selepas peristiwa ini...dan saya anggap bukan jodoh saya....sebelum saya betol2 sayang...elok la jugak....dan saya pada masa ini..redha kalau dia bukan utk saya...

 peristiwa 2:

pada majlis bertandang sempena perkahwinan abang didi.... di buat di negeri sembilan... pada masa ini, saya ke sana dgn seorang kawan lelaki saya... di atas undangan mak didi....pada masa ini, hubungan saya dan didi di ambang perpisahan kerana kami kerap bergaduh pasal abg angkat dia....

sampai di sana...saya nampak didi...jadi pengapit...dan...saya juga nampak keluarga angkat didi...termasuk abg angkat dia.... abg angkat dia perasan saya....dan..nak dijadikan cerita...kawan lelaki sy mengenali abg angkat didi.... kecik je kan dunia nih?? rupanya..abg angkat dia ingt..sy dh berpisah dgn didi...dan bersama kawan sy sekrg...

mcm mana saya tahu.... sy dgr abg angkat dia tanya.... " makwe ko ke?" ....  kwn sy jawab...xde lah..dia ajak aku dtg..aku free,,dtg la..x sangka jumpa ko...

di majlis ini...didi mmg terkejut nampk sy...dan dia tak berani nk jumpa sy sehinggalah mak dia suruh... betapa hebatnya kuasa abg angkat dia... saya balik dgn hati yg sgt kecewa....dan saya sgt yakin...dia mmg bukan utk saya.... kwn lelaki saya tny..mcm mana saya kenal didi...mcm2 soalan... dia ade bagthu....ko pikir habis2.... sesuatu sgt kan????????

pada masa ini...sekali lagi...kami berdiam diri...membawa haluan masing2

peristiwa 3:

sya lupa tahun bile peristiwa ni berlaku..... yg pasti...ketika ini saya sekeluarga ingin bercuti....saya tanya didi...apa plan hujung minggu dia.... dia kata, ada kelas...saya pun ok...maksudnya..ke kelas sahaja lah..ok laa.....

khamis ptg..saya call dia tak angkat...sy sms x reply...seharian .... sehinggalah...sy terpaksa mesej adik dia utk tanya dia kat mana.....rupanya..dia otw balik ke kg halaman abg angkat dia....ya Allah....patutla call x angkat..sms x reply..x berani...

kami gaguh besar sebab dia janji x kan tipu saya buat kesekian kalinya...masa ni..sy mintak putus...saya dah tak larat disakiti berulang kali.... percutian saya tidak membawa kebahagiaan tapi sy sorok semua tuh...demi keluarga...

dia berusaha utk berjumpa sya...utk memberi penjelasan... saya mmg dah tak nk dgr ape pun...sy dh malas....bosan....sehingga berlaku campur tangan mak didi.... itulah kelemahan saya.....saya sgt menghormati org tua.... x kira siapa dia....saya di ajar oleh ayah dan arwah mak menghormati org tua... tidak melawan..Tuhan je la yg tahu bila mak didi menangis mintak maaf bagi pihak didi.... luruh hati saya dgr tangisan mak didi....Allah.....

peristiwa ni membawa hikmah apabila didi setuju untuk berpindah..duduk dengan keluarga abg dan kakak ipar dia.... sebab janji dia pada saya dan mak dia utk berubah......alhamdulillah..sepanjang tempoh dia duduk dgn abg dan kakak ipar nih...byk dia berubah....perubahan yg menggembirakan saya dan keluarga dia...

inilah antara penyebab saya yakin dia dah berubah....antara penyebab saya terima didi kembali....mmg benar..dia berubah sgt....berubah ke arah kebaikan pastinya....saya bersyukur sgt ......


No comments:

Post a Comment